George Lucasin katkera kausi

George-setä pääsi sitten uutisiin ympäri maailmaa haukkumalla The Force Awakensin ja kutsumalla Disneyä ”valkoisiksi orjakauppiaiksi”, joille erehtyi myymään ”lapsensa”.

Ei kovin hyvin pelattu. Mutta ei täysin pöyristyttävää.

Kyseinen haastattelu ilmestyi CBS:n Charlie Rosen haastatteluohjelmassa. Osia siitä ilmestyi nettiin jo aiemmin, ja minäkin ehdin kommentoida Lucasin puheita Star Wars -avioerostaan jo silloin. Kokonaisessa tunnin haastattelussa Star Warsin luoja George Lucas puhuu kiinnostavia urastaan ja asemastaan, ja se on kiinnostavaa kuunneltavaa.

Isot otsikot syntyivät ohjelman aivan lopusta löytyvästä kohdasta, jossa Lucas kutsuu Star Wars -elokuviaan ”lapsikseen” ja toteaa myyneensä ne ”valkoisille orjakauppiaille, jotka ottavat nämä asiat, ja…”

LucasAbramsJI1

A New Hopen ohjaaja-kirjoittaja George Lucas ja The Force Awakensin ohjaaja-kirjoittaja JJ Abrams (kuva: Joi Ito, CC BY-SA 3.0)

Ikävästi sanottu, puhumattakaan poliittisesta ajattelemattomuudesta. Kun ohjelma esitettiin Yhdysvaltain televisiossa, Lucas pyysikin nopeasti anteeksi. Tuossa lausunnossaan Lucas amerikkalaiseen tapaan kehuu kuplille Disneyn Star Wars -franchiselle ottamaa suuntaa, kertoo olevansa ylpeä tuottaja Kathleen Kennedystä ja ohjaaja JJ Abramsista sekä muistuttaa, että hänhän se tosiaan oli, joka Disneyn soihdunkantajaksi valitsi.

Orjakauppiaat-sitaatin voimme sivuuttaa armeliaasti lipsahduksena, etenkin kun Lucas itsekin jättää lauseen kesken haastattelussa ja naurahtaa, selvästi tajuten heti menneensä liian pitkälle. Kiinnostavampaa onkin se, mikä tuota kohtaa edeltää ja miten Lucas kritiikkinsä perustelee. Lucas nimittäin puhuu haastattelussa pitkään Hollywoodin nykyisestä originaaliuden ja uskalluksen puutteesta, ja lopulta episodi VII:stä näin: ”He halusivat tehdä retro-elokuvan. Minä en pidä sellaisesta”, Lucas sanoo. ”Jokaisessa elokuvassani olen työskennellyt hartaasti sen eteen, että ne tuntuisivat täysin erilaisilta, erilaisine planeettoineen ja avaruusaluksineen, jotta ne tuntuisivat uudelta.”

Tässä Lucas ei suinkaan ole väärässä. The Force Awakens, niin nautinnollinen viihde-elokuva ja vauhdikas Star Wars -episodi kuin se onkin, on retro-elokuva, ja se työskentelee hartaasti sen eteen, jotta se ei tuntuisi erilaiselta. Autiomaaplaneetta ei ole Tatooine, Starkiller-tukikohta ei ole Kuolemantähti eikä autiomaan orpo ole Luke, mutta filmi painaa huolellisesti tuttuja nuotteja. Karkeasti ilmaisten The Force Awakens on kuin uusintaversio alkuperäisestä Star Warsista käyttäen uusia (erinomaisia) hahmoja. New Hope -juonimukaelmaa maustetaan lähinnä elementeillä, joiden voi katsoa olevan peräisin kahdesta seuraavasta Star Warsista (yodamainen Maz Kanata, Darth Vaderin Jedin paluun matkaa peilaava Kylo Renin sisäinen kamppailu). Niin paljon kuin The Force Awakensista pidänkin, ei minun ole vaikea pelata Lucasin tiimissä sen verran, että totean, että uutuuselokuva olisi saanut olla hieman rohkeampi, hieman erilaisempi ja hieman vähemmän retro.

Pitemmän päälle Lucasin puolustaminen on kuitenkin vaikeaa, koska on niin ilmiselvää, että George Lucas itse on vähintään yhtä merkittävä syy The Force Awakensin retrohenkisyydelle kuin JJ Abramsin halu mukailla vanhaa. Disneyhän osti Star Warsin tilanteessa, jossa huomattava osa yleisöstä oli pettynyt kaikkeen siihen, mitä brändi oli edellisten 15 vuoden ajan edustanut. Jonkun muun kuin Abramsin ohjaamana ja kirjoittamana lopputulos olisi todennäköisesti ollut hieman vähemmän uusintamainen, mutta iso kuva siitä, että The Force Awakens oli käytännössä väistämätöntä toteuttaa mieluummin varman päälle kuin riskejä ottaen, ei olisi muuttunut mihinkään.

Lucasin prequeleiden puolesta taas on sanottava, että rohkeuden puutteesta niitä ei ainakaan voi syyttää. Ohjaaja on oikeassa sanoessaan, että pyrki tekemään episodeista I-III erilaisia ja uudenlaisia. Eiköhän jopa Jar Jar Binksiä voi pitää rohkeana hahmona: tuskin kukaan ulkopuolinen olisi pitänyt hahmoa onnistuneena, mutta Lucas luotti itsepintaisesti visioonsa koomisesta sankarista. Hirvittävän väärässä, Binks-luuloaankin vääremmässä, Lucas on kuitenkin siinä päätelmässään, että katsojat olisivat inhonneet prequeleita riskien ottamisen vuoksi. Jos George Lucas olisi vuosiin kuunnellut kritiikkiä, hän tietäisi, että ei prequeleita haukuttu siksi, etteivät ne olleet edeltäjiensä kaltaisia, vaan siksi, että ne vain eivät olleet kovin hyviä elokuvia.

Minusta onkin surullista, että Lucasin tämän vuoden haastatteluista henkii katkeroituminen sekä Disneyä että hänen elokuviensa paljon kestäneitä faneja kohtaan. Jo ennen ensi-iltaa kuulimme Lucasin kutsuvan The Force Awakensia ”elokuvaksi, jota fanit tulevat rakastamaan” ja ”jota he ovat odottaneet”. Tämäkin oli vaisu kehu, ja itse asiassa se saattoi jopa olla kehuksi naamioitu tölväisy paitsi tekijöille, myös katsojille. Ilkeästi tulkittuna Lucas aliarvioi yleisöään: käytännössä kutsuu meitä tyhmiksi, koska pidämme JJ Abramsin viihde-elokuvasta emmekä ymmärrä hänen kunnianhimoisia prequeleitaan. Sama asenne vilahtaa heti Charlie Rosen ohjelman alussa, kun Lucas toteaa oscarittomuudestaan, ettei ”oscareita anneta suosituille elokuville”. Aivan kuin siis prequelit olisivat olleet oscarien arvoisia, elleivät olisi olleet suosittuja. Huvittavaa on, että samassa Charlie Rosen haastattelussa Lucas myös väittää oman mielipiteensä elokuvistaan olevan alhainen, ja että elokuviin jäävän aina paljon korjattavaa (joita hän, kuten tiedämme, on totisesti pyrkinytkin jälkikäteen korjailemaan).

lotr-rotk

Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu (2003), eräs suosittu elokuva, joka sai eräitä oscareita.

Ilmeisin asia, mitä lisäksi on pakko ihmetellä Lucasin kommenteissa: kuten hän omassa anteeksipyynnössään tunnustaa, Lucas itse valitsi tämän tien. Kukaan ei pakottanut häntä myymään Star Warsia, eikä ainakaan pakottanut häntä myymään sitä elinaikanaan tällä tavalla. Olen varma, että joku olisi ostanut Lucasfilmin ja Star Warsin oikeudet myös esimerkiksi sillä ehdolla, että episodinumeroitua tarinaa ei saa jatkaa. Mutta Lucas itse nimenomaan pyörsi päätöksensä sarjan päättymisestä kuuteen osaan ja käynnisti episodien VII-IX tuotannon – ja myi sen jälkeen yhtiönsä antaen kaiken vallan ostajalle. Sekä tietenkin sai kipulääkkeeksi neljä miljardia dollaria (runsaat kolme miljardia euroa), puhumattakaan nykyisistä Disney-osakkeidensa tuomista tuloista.

Katkeralle jupinallekin on silti mahdollista löytää ymmärrettävä selityksensä. Kauppoja hieroessaan Lucas nimittäin yritti säilyttää kontrollin luomukseensa, mutta Disney vaati viimeisen sanan oikeuden. Kauppojen julkistuksen hetkellä Lucasin ilmoitettiin toimivan uuden trilogian konsultanttina, ja ilmeisesti näin hetken aikaa olikin, mutta sitten Disney päätti luopua Lucasin käsikirjoitusluonnoksista. Viimeistään tämä ei tietenkään ollut suuren luojan mieleen – etenkin kun Lucas oli kauppavaiheessa pitänyt omia suunnitelmiaan isona osana myytävää tuotetta. Jossain vaiheessa hän oli jopa ehtinyt suunnitella tuottavansa episodi VII:n vielä kokonaan itse ja myyvänsä yhtiönsä vasta sen jälkeen.

Kyökkipsykologisesti George Lucas vaikuttaa tällä hetkellä sekä katkeralta että kateelliselta, kenties katuvaiseltakin. Häntä harmittaa, että fanit ovat tyytyväisempiä ilman häntä tehtyyn Star Warsiin kuin hänen edellisiin omiinsa. Kenties häntä jopa kaduttaa, että ylipäätään tuli myytyä – vaikka hän aina välillä yrittääkin olla urhea, puhuen ilostaan olla kerrankin Star Wars -katsomossa, muistuttaen ettei oikeasti halunnutkaan tehdä tätä trilogiaa enää itse ja maalaillen tulevia kokeellisia pieniä elokuviaan.

Red-Tails

Red Tails (2012), Lucasin ideoima ja tuottama sotaelokuva, sai prequeleitakin huonommat arviot. Lucasia ei ole merkitty ohjaajaksi ei-SW-elokuvaan sitten American Graffitin (1973).

Henkilökohtaisesti toivon muuten hartaasti, että Lucas jonain päivänä saa valmiiksi jonkin näistä kokeellisista, ”haastavista ja aikuisista” elokuvistaan. Hän on puhunut halustaan tehdä niitä jo prequelien päivistä lähtien, mutta kukaan tuskin miljardööriä estää. Antaa tulla vain!

Charlie Rosen haastattelussa hän tosin kutsuu kokeelliseksi myös tuottamaansa Red Tailsia (jota sitäkään suuri yleisö ei ”ymmärtänyt”), ja viittaa lopuksi varsin suurin sanoin venäläisiin sadan vuoden takaisiin mestareihin, joiden tunteikkaan visuaalisen kerronnan jäljille hän haluaisi lähteä. Jätän päätettäväksenne, mitä tämä mielestänne sanoo Lucasin arvostelukyvystä – kuten sanottua, kunhan nyt yksikin noista elokuvista valmistuisi, olen hyvin kiinnostunut sen näkemään.

– – –

Charlie Rosen tunnin haastattelussa Lucas puhuu tosiaan muustakin kuin tästä aiheesta, muun muassa isäksi haluamisestaan, hänen ja Spielbergin välisestä ”oh wow” -tunteen tavoitteluun perustuvasta kilpailusta sekä nuoruuden tavoitteistaan, jotka tämänkertaisen kerronnan mukaan olivat olla isona ”kutakuinkin Michael Moore”, siis kantaaottava dokumentaristi. Oli Lucasista mitä mieltä tahansa, on hän mielenkiintoinen mies ja uransa elokuvantekijänä tärkeä. Toivoa sopii, että hänen Star Wars -suhteensakin vielä lientyy.

Mainokset

7 thoughts on “George Lucasin katkera kausi

  1. ”Tässä Lucas ei suinkaan ole väärässä. The Force Awakens, niin nautinnollinen viihde-elokuva ja vauhdikas Star Wars -episodi kuin se onkin, on retro-elokuva, ja se työskentelee hartaasti sen eteen, jotta se ei tuntuisi erilaiselta.”

    Tässä mielessä se on tyypillinen nyky-Hollywoodin elokuva. Ei tarvitse kuin katsoa listaa tämän vuoden uusista elokuvista ja raaputella päätään, mitä tapahtuikaan ideoille: Terminator, Poltergeist, Jurassic World, Star Wars, Avengers, Mad Max, 007 Spectre, Mission impossible, Fantastic Four, Cinderella.

    ”Häntä harmittaa, että fanit ovat tyytyväisempiä ilman häntä tehtyyn Star Warsiin kuin hänen edellisiin omiinsa.”

    Ovatko fanit tyytyväisiä? Ensivaikutelmani oli, että vastaanotto on ollut yhdenmukaisen positiivinen tai korkeintaan lievästi pettynyt. Oikeasti Force Awakens on löytänyt jo kiihkeät vihaajansa, joiden mukaan esitrilogia näyttää sen valossa mestarilliselta. Ei tarvitse muuta kuin kirjoittaa vaikka youtuben hakukenttään ”star wars force awakens sucks” ja löytää kasakaupalla videoita aiheesta.

  2. Lucas on ristiriitainen mies ja suhtautuminen häneen on vähintään yhtä ristiriitaista.

    Ensinnäkin, Lucas on The Maker. Hänhän tämän kaiken aloitti. Tätä miljardien arvoista galaksia ei olisi olemassa ilman häntä ja Hollywoodkin voisi olla hyvin erilainen paikka. Niin ironista kuin se onkin, Lucas oli nyky-Hollywoodin keskeisimpiä kätilöitä. Kyllä, hän kapinoi vastaan urheasti, mutta studiojärjestelmää vastustaessaan Lucasfilmista tulikin ainakin melkein puolivahingossa OMA studionsa. Ja Lucasista sen kenties aina hieman vastentahtoisen oloinen pomo, niin paljon kuin mies määräysvallasta nauttikin. (Nautti ainakin prequel-aikana, josta todisteena se että Lucas ohjasi koko trilogian itse).

    Lucas teki myyntipäätöksen itse, joten siinä mielessä hänen natinansa on hieman kummallista. Hän olisi aivan hyvin voinut vain nostaa Kathleen Kennedyn Lucasfilmin johtoon ja tuottaa uuden trilogian ”itsenäisesti” 20th Century Fox levityskumppaninaan, aivan kuten ennenkin. Oheistuotemarkkina olisi porissut entiseen malliin ja niin edelleen. (Muuten: Tässä kohtaa kannattaa katsoa Star Warsin YouTube -tililtä Lucasin ja Kennedyn haastattelut syksyltä 2012 Lucasfilmin myynnin jälkeen. Ne ovat Lucasin tuoreiden kommenttien valossa sangen mielenkiintoisia). Noissa videoissa Lucas sanoi tahtoneensa löytää Lucasfilmille kodin (vapaa käännös) ”osana suurempaa kokonaisuutta, joka voisi suojella sitä”. Samoin mies itse oli vaikutti tuolloin hyvin kypsältä firman johtamiseen ja tahtoi eläköityä muiden harrastusten pariin. Silloin se vaikutti aidolta, mutta näinpä vain vähän yli kolme vuotta myöhemmin ääni on vaihtunut kellossa.

    Koska omasta mielestäni Lucas teki 80-luvulta alkaen sarjan huonoja taiteellisia päätöksiä ja niistä HUOLIMATTA onnistui pitämään Star Warsin elossa, en voi olla vähän nauttimatta siitä, että Disneyllä oli munaa olla kuuntelematta häntä liikaa. Lucasin harkintakyky on tunnetusti pettänyt Star Warsin suhteen, eikä tuota faktaa muuksi muuta se, että hän tämän kaiken aloitti. Lucas on aina kunnostautunut enemmän ideoinnissa ja bisneksessä, ei niinkään ohjaamisessa ja käsikirjoittamisessa. Edes se ensimmäinen juhlittu Star Wars -elokuva ei välttämättä olisi se tuntemamme klassikko ilman muiden lahjakkaiden ihmisten apua. Katsokaapa vain esim. Empire of Dreams: olihan jo ANH:n (Lucasin käsialaa ollut) ensimmäinen leikkaus ”an unmitigated disaster”. Vain lahjakkaammat, sittemmin Oscar-palkitut tekijät parsivat materiaalista kasaan sen tuntemamme elokuvan. Toki: tarina, hahmot ja maailma olivat aina Lucasin, mutta elokuvat syntyvät leikkauspöydällä. Ilman mukaansatempaavaa editointia nuo kaikki ainekset olisvat voineet palaa pohjaan ja ANH:sta olisi tullut pannukakku. Mitenkö Lucas sitten elokuvansa editoi? Vilkaiskaapa prequeleita – siinä mallisuoritus mitä syntyy, kun Lucasilla oli valta editointikammiossa.

    Minustakin Lucas on oikeassa siinä, että hän pyrki pitämään elokuvat tuoreina ja keksimään niihin aina jotain uutta. Se on ihailtava ja aivan oikea pyrkimys. Prequelit ovat täynnä mielenkiintoisia ympäristöjä. Ongelma on pääasiassa se, mitä niissä ympäristöissä tapahtuu (tai enimmäkseen, mitä niissä EI tapahdu) ja miten Lucas hukkasi niihin niin näyttelijänsä kuin käsikirjoitusten logiikankin. Jos prequelit olisivat olleet tyydyttäviä kokemuksia noillakin saroilla, silloin uusi trilogia varmasti olisi ottanut toisenlaisen suunnan. Koska prequelit ikävä kyllä jättivät hieman karvaan maun yleisön suuhun, ei Disneytä minusta ole reilua syyttää retroilulla ratsastamisesta. Retroilu (minustakin se meni vähän yli, mutta vain vähän) oli ainoa oikea tapa aloittaa Star Warsin uusi tuleminen. Ja miten se onnistuikaan! Samaan hengenvetoon sanon, että nyt kun se retroilu on saatu pois alta ja vuodesta 1983 pidätelty odotus laukaistua, tie on auki rohkeille uusille ratkaisuille. Niitä toivon, enkä ole ainoa. Rian Johnson, saa suorittaa!

    (Minäkin toivon, että Lucas tekee ne pikkuelokuvansa eikä vain puhu niistä).

    • Flanellipaidan ansiot eivät kai koskaan ole olleet kameran takana tai kynän parissa vaan niitä suuria visionäärisiä linjoja vedellessä. Harmi vain, etteivät kaikki osaa myöntää, etteivät osaa ihan kaikkea.

  3. Päivitysilmoitus: Näin syntyi The Force Awakens: Muutama huomio vielä | Tähtien jatkosota

  4. Päivitysilmoitus: Star Wars Celebration 2017: 40-vuotisjuhla oli kuin 35-vuotisjuhla | Tähtien jatkosota

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s