Kompassin rikkoja, kloonin matkija: Nyt en tykkää

Siitä asti, kun ensimmäisten Star Wars -spinoff-elokuvien tekijät – ohjaajat Gareth Edwards ja Josh Trank sekä käsikirjoittaja Gary Whitta – viime kesänä julkistettiin, olen suhtautunut valintoihin kahtalaisesti. En taida osata päättää: yhtäältä olen riemuissani, että uuden Star Warsin tekijöiksi uskalletaan valita nuoria kykyjä, joita yleisö ei edes vielä juuri tunne, mutta jotka ovat kasvaneet George Lucasin avaruussaagan kanssa. Toisaalta minulla on vaatturimaisia huolia saappaiden koosta ja hartioiden leveydestä: en tiedä, mihin nämä kaverit pystyvät, ja franchise-leffojen historia on täynnä ikäviä tapauksia, joissa pystyvätkin tekijät hukkuvat huonojen käsikirjoitusten tai laskelmoivien studiopäätösten alle. Näitä molempia kantoja pyörittelin jo viime kesänä, eikä tilanteessa ole muuttunut oikeastaan muu kuin se, että herrakolmikosta epäilyttävin, Gary Whitta, on jättänyt ensimmäisen standalone-leffan ensimmäisen käsisversion jonkun toisen viimeisteltäväksi.

Chris_Weitz

Chris Weitz heiluttaa minulle kuin kiusaten. (kuva: Nicolas Genin, CC BY-SA 2.0)

Mutta nyt, kun meillä on The Hollywood Reporterin skuuppi (vahvistamaton, mutta kyseessä on luotettava uutismedia), että Edwardsin ohjaaman ensimmäisen standalone-leffan käsiksen viimeisteleekin Chris Weitz, haluan käyttää kortin, jossa huojahteleva Darth Vader huutaa tuskaisena ”Noooooo-oooo!”

Chris Weitz on kirjoittaja-ohjaaja, jonka tunnetuin ja arvostetuin työ on About a Boy (2002). Se oli onnistunut pieni brittidraama, jonka kässäristä Weitz oli jopa Oscar-ehdokkaana. About a Boyn erinomaisuutta ei kuitenkaan kannata pistää yksin Weitzin piikkiin: filmi perustui Nick Hornbyn romaaniin, ja sekä käsiksen että ohjauksen jakoi Chris Weitzin kanssa hänen veljensä Paul.

Tämä on merkityksellistä, koska Chris Weitzin muu filmografia on melkeinpä katastrofi. Hän on käsikirjoittanut Pähkähullun professorin jatko-osan ja oli mukana ohjaamassa alkuperäistä American Pieta (joista viimeksi mainittu ei toki ole genressään ansioton, mutta kovin kaukana Star Warsista). Hän ohjasi yhden osan Twilight-filmatisoinneista – nimittäin sen, jolla on tuon yleisesti haukutun sarjan episodeista kehnoimmat Imdb-pisteet. Ja, niin, hän käsikirjoitti ja ohjasi Golden Compass -filmatisoinnin (2007), jonka täytyy olla Hollywoodin lähiaikojen pahimpia huteja.

golden-compass

Golden Compass (2007): valitettava todistuskappale Chris Weitzista ison franchise-elokuvan tekijänä.

Golden Compass perustui Philip Pullmanin erinomaisen nuorten fantasiatrilogian His Dark Materialsin ensimmäiseen osaan, ja oli elokuva, jota minä odotin innolla. Näyttelijöiksi oli kaapattu muun muassa Nicole Kidman ja Daniel Craig, jotka molemmat sopivat osiinsa täydellisesti. Vaikeaan lapsipääosaan oli niin ikään löydetty luonteva näyttelijä. Koko elokuva näytti (ainakin pysäytyskuvissa) täsmälleen siltä, miltä kaltaiseni kirjan ystävä toivoi filmin näyttävän. Mutta vaikka kuinka halusin elokuvasta pitää, onnistuin huijaamaan itseäni vain yhden katsomiskerran. Toisella kerralla oli pakko tunnustaa, että Golden Compass oli pintansa alla hengetön, käytännössä epäonnistunut sovitus, joka hukkasi suurimman osan kirjan potentiaalista ja kiirehti omituisen sekavasti sen toisen puolen läpi. Kirjaa lukemattomat elokuva jätti täysin kylmäksi, ja meille kirjan lukeneille oli siis tarjolla ikään kuin vain kuvitus. Raskauttavin virhe oli vielä säästetty loppuun, kun kirjan (todella raju) lopputwist oli ”siirretty toisen elokuvan alkuun” – joka tarkoitti, että ensimmäinen osa päättyikin näennäiseen onnelliseen loppuun, ilman cliffhangeria ja gameofthronesmaista mitä-juuri-äsken-tapahtui -fiilistä. Toista elokuvaa ei koskaan tullut, ja Pullmanin kirja saa odottaa ansaitsemaansa kunnon filmatisointia luultavasti vielä hyvin pitkään.

On totta, että Golden Compass oli ainakin jossain määrin nimenomaan studiopäätösten uhri – esimerkiksi loppuratkaisu ei ymmärtääkseni ollut Weitzin valinta. Mutta vähät siitä, sillä filmi on minulle vastaansanomaton todistuskappale siitä, että sen ohjaaja-käsikirjoittaja ei osannut asiaansa, vaikka lähdeteos, tuotantosuunnittelu ja näyttelijäkaarti olivat priimaa. Ja kääntäen: olen suorastaan tavannut muistella Golden Compassia myöhemmin muistuttaakseni itselleni, että aiheen, rahan ja kulissien lisäksi onnistumiseen tarvitaan Tekijä.

Kultaisesta kompassista pääsen siis tuoreen uutisen tuskaani. Miksi Star Wars -spinoffin kässärin viimeistelijäksi palkataan kaveri, jonka näytöt ovat tätä tasoa? Mies, joka pilasi Kultaisen kompassin eikä onnistunut pelastamaan Twilightia? Eikö mieluummin olisi kannattanut vaikka tehdä kuten yksi vahva huhu jo kertoi: valita käsikirjoitusta jatkamaan SW-hankkeiden tuottaja-apulaiskirjoittaja-scriptdoctor Simon Kinberg?

Tutkimattomat ovat Lucasfilmin tiet. En minä Gary Whittankaan valintaa ulkopuolelta ymmärtänyt (ja Kinbergilläkin on urallaan omat huolestuttavat tapauksensa, mutta en mene niihin nyt). On tietysti niin, että kun näitä filmejä nyt juonitaan Lucasfilmin tarinaryhmässä tai muissa pöydissä pitkälle ennen varsinaisia tekijävalintoja, on niillä tekijöilläkin ehkä pienempi merkitys. Ja tietysti on niinkin, etten voi sanoa tuntevani Chris Weitzia taiteilijana (Golden Compassin dokkareissa hän vaikutti sentään hyvin vilpittömältä) ollakseni varma siitä, etteikö Lucasfilmillä voisi olla perusteitakin valinnalleen. Aina on myös mahdollista. että Weitz on parjaamiani näyttöjään taitavampi: en ole nähnyt hänen viimeisimpiä töitään A Better Lifea ja Disney-uututta Cinderella (joka tosin näytti trailerissaan hyvin väsyneeltä satubuumin standarditekeleeltä). Kop-kop.

– – –

Jos on käsikirjoittajavalinnassa sulattelemista, entä mitä pitäisi sanoa tuoreimmasta Boba Fett -huhusta? Minulle tuntematon nettisivu iKwiz yhtyy siis niihin huhuilijoihin, jotka väittävät ensimmäisen standalone-leffan kertovan Boba Fettistä ja Han Solosta – mutta väittää lisäksi, että kyseessä ei olekaan tuntemamme Boba Fett (palkkionmetsästäjä ja Jango Fettin luomuklooni), vaan uusi hahmo, joka pukeutuu samaan haarniskaan ja käyttää samaa nimeä.

Michael_Fassbender

Michael Fassbender: kuulemma Boba Fett, vaikkei ”se” Boba Fett. Öh? (kuva: Gage Skidmore, CC BY-SA 3.0)

Tämä huhu on kuultu jo joskus muinoin, enkä oikein keksi, mikä siitä nyt tekisi uskottavamman – ellei sitten se, että sen ovat kuulleet myös uskottavammat SW-huhusivut. iKwiz lisää vielä väitteen, että uutta Boba Fettiä näyttelisi kenties Michael Fassbender (mm. 12 Years a Slave, Shame ja genreleffoista X-Men -sarjan nykyinen Magneto), joka onkin vahva valinta mihin tahansa tylyyn rooliin. Itse huhusta en kuitenkaan näillä tiedoilla innostu.

Jos väite on totta, se tarkoittaisi, että ensimmäinen standalone-elokuva voisikin sijoittua myös aikaan Jedin paluun jälkeen – siis olettaen, kuten kaikki kai olettavat, että myös uudessa SW-jatkumossa Boba Fett selviytyi sarlaccin kuopasta. Monien tästä vetämä johtopäätös, että standalone-leffassa nähtäisiinkin nuoren Han Solon uuden näyttelijän sijaan itse Harrison Ford, tuntuu minusta kuitenkin hyvin epäuskottavalta – ja jo siksikin ostan mieluummin leffan juoneksi ajatuksen palkkionmetsästäjistä ja/tai nuoresta Han Solosta.

Varmempina uutisina saman filmin naispääosaan kuuluu nyt sitten valitun Tatiana Maslany, jonka puolitoista viikkoa sitten kirjoitin olevan vahvoilla. Mikäpä siinä (pitänee vilkaista Maslanyn läpimurtoroolia, etenkin jenkeissä kehuttua Orphan Black -sarjaa, joka muuten löytyy suomalaisestakin Netflixistä).

Luonnollisesti jotkut ehtivät jo ehdottaa rooliksi Ailyn Veliä, Boba Fettin Legends-universumin tytärtä, mutta hei, pliii-iis.

– – –

Kirjoittajavalintoihin ja kloonikuvioihin liittymättä, Helsingin Sanomat kirjoitti tänään netissä ja huomenna printissä The Force Awakensista haastatellen minua.

Mainokset

10 thoughts on “Kompassin rikkoja, kloonin matkija: Nyt en tykkää

  1. Täälläkin meni iltatee väärään kurkkuun. Että Twilight? Ei saisi tuomita ennalta, mutta kyllä valinta on outo, hyvin hyvin outo. En minä tällaisten tyyppien käsiin (yhtä) kruununjalokivistäni antaisi, jos olisin Disney/Lucasfilmin päättäjiä.

    Ajatelkaa sitä porua, jos Marvel olisi palkannut Weitzin.

  2. Golden compass on tosiaan yksi niistä elokuvista, jonka tuottajat raiskasivat täysin. Elokuva oli jo kuvattu ja siirtynyt jälkituotantoon kun tuottajat päättivät leikata sen perusteellisesti uudelleen. Uudelleenleikkauksen tavoitteena oli tehdä alunperin nuorille suunnatusta elokuvasta huomattavasti lapsiystävällisempi ja samalla varmistaa, ettei elokuva synnyttäisi kalabaliikkia uskonnollisissa piireissä. Kirjassa uskonnosta ei anneta erityisen mairittelevaa kuvaa ja elämän kaikkia osaalueita hallitsevan kirkon kuvaaminen pahana on kirjan keskeinen elementti. Tämän jättäminen pois vei kirjan hengen pois elokuvasta.

    Ohjaaja on kova kirjasarjan fani ja siksi projektiin alunperin ryhtyikin tavoitteenaan luoda lähdemateriaalia kunnioittava teos. Studio kuitenkin alkoi pelätä vihaista palautetta ja sotki asiat jälkituotannossa. Lisäksi elokuvan kesto on VAIN 113 minuuttia. Se on aivan liian vähän tarinalle, jonka lähdeteos on 399 sivua pitkä. Hollywood ei ilmeisesti koskaan opi, että kaikkia tarinoita ei voi kertoa 120 minuutin standardimitassa. Pyrkimys pitää elokuvan kesto kahdessa tunnissa on sekin vesittänyt monta hyvää elokuvaa. Esimerkiksi Ridley Scottin Kingdom of heaven on aivan eri elokuva director`s cuttina kuin teatteriversiona. Weitzin meriitit eivät riittäneet siihen, että hän olisi saanut tehdä juuri sellaisen elokuvan kuin hänen näkemyksensä sanoi. (Olen niitä jotka uskovat, että paras lopputulos syntyy kun ohjaaja on se joka elokuvaa oikeasti ohjaa.) Elokuva olisi parantunut huomattavasti jos studiolla olisi ollut pokkaa tehdä siitä suosiolla 160-180 minuuttia pitkä.

    PS. Tatiana Maslany on edellisen postauksen kuvien perusteella ainoa hyvän näköinen ehdokkaista brunette palkkionmetsästäjäksi.

    • Kiitos tarkennuksista. Minäkin muistan hyvin Weitzin puheet faniudestaan. Elokuvassa se valitettavasti näkyy vain visuaalisesti.

      Pituusasiasta olen sikäli eri mieltä, että kuulun siihen koulukuntaan, jonka mukaan elokuvan optimimitta on kutakuinkin 100 minuuttia. Kahden tunnin ylittämiseen pitäisi olla erittäin hyvät perustelut (joiden kanssa voi sitten ylittää kolmekin, mutta harvassa niin hyvät perustelut ovat). En pidä Golden Compassin pääongelmana sitä, etteikö kesto olisi riittänyt ensimmäisen osan tarinan käsittelyyn, vaan valittua käsittelytapaa. Mutta se on kyllä totta, että näissä oloissa näkisin mieluusti filmistä Weitzin version, vaikka sitten ylipitkänkin, jos siihen olisi olemassa materiaalia, joka parantaisi elokuvaa.

    • Olen auteur-ajatuksen ystävä minäkin siinä määrin, että kyllä elokuvasta taidemuotona katoaa järki ellei ohjaaja saa tehdä teoksestaan oman näkemyksensä mukaista.

      Tuottajien sekaantuminen on kaikkein älyttömintä sitten ihan loppusuoralla. Miten he eivät muka tienneet, millaisen teoksen tuotantoon ovat ryhtyneet? Ei anna kovin mairittelevaa kuvaa tuottajista.

      Voi kuinka monta surullista esimerkkiä onkaan. Panikoivathan jopa Blade Runnerin tuottajat, josta seurasi se surullisen kuuluisa voice over -fiasko. Onneksi historia korjasi tämän erheen. Soisin vastaavan kaikille ohjaajille, joiden teoksen taiteellisiin ratkaisuihin tuottajat ja studio ovat sekaantuneet.

  3. Päivitysilmoitus: Ei Boba, ei Han, vaan Rogue One | Tähtien jatkosota

  4. Päivitysilmoitus: Taas kävi ovi: Josh Trank ei ohjaakaan spinoffia | Tähtien jatkosota

  5. Päivitysilmoitus: Rogue One lupaa aitoa äijäilyä | Tähtien jatkosota

  6. Päivitysilmoitus: Rogue Onen (vähintään) neljä kirjoittajaa | Tähtien jatkosota

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s