Viiden Oscarin ehdokas

The Force Awakens on ehdolla viidessä Oscar-kategoriassa.

Torstaina julkistetut Oscar-ehdokkuudet ovat, tietenkin, elokuvamaailman (tai ainakin amerikkalaisen, tai ainakin kaupallisen) kruununjalokiviä. Isoja palkintogaaloja on muitakin, ja joissakin niissä Star Wars voi pärjätä Oscareita paremminkin. Mutta yksi kerää kaikkein isoimman huomion – ja Oscarit on sikäli ihan hyvä gaala olemaan se yksi, koska siinähän äänestäjät ovat toisia elokuvantekijöitä. Kun elokuvaajat palkitsevat elokuvaajan, on meidän muiden paha mennä sanomaan, että ihan väärin äänestetty – vaikka eri mieltä itse olisimmekin.

The Force Awakens on ehdolla leikkauksen, musiikin, äänileikkauksen, äänimiksauksen ja visuaalisten efektien sarjoissa.

Menikö oikein? No, ainakin kaikissa noissa The Force Awakens onnistuu. Ääni- ja efektisarjojen ehdokkuudet kai olivatkin aika selvät. Musiikki yllätti monet, koska The Force Awakensissa on vähemmän tunnistettavia teemoja kuin Star Wars -elokuvissa yleensä, mutta omasta mielestäni vanha herra John Williams on tehnyt seiskaepisodin hillityn scoren kanssa erittäin hyvää työtä.

Ylläriehdokkuus on leikkaus. Best editing ei ole suurelle yleisölle Oscarien seuratuimpia kategorioita, mutta elokuvaihmisille se on yksi painavimmista. Perinteisesti on muun muassa katsottu, että elokuvalla ei ole mahdollisuuksia parhaan elokuvan palkinnon voittamiseksi ilman leikkausehdokkuutta: viime vuoden Birdman, joka on olevinaan yhtä ja samaa ottoa, oli ensimmäinen parhaaksi elokuvaksi kruunattu ilman leikkausehdokkuutta melkein 35 vuoteen. Siksi on aidosti yllättävää, että avaruustoimintamme on nostettu viiden leikkausehdokkaan listalle Mad Max: Fury RoadinThe Revenantin, Spotlightin ja The Big Shortin rinnalle – nuo kaikki ovat ehdolla parhaaksi elokuvaksi, ja voi ainakin jossain määrin katsoa, että Maryann Brandonin ja Mary Jo Markeyn Star Wars -työ näin ollen ohitti leikkauskategoriassa neljä parhaan leffan ehdokasta.

falcon

Tässä nähdään Yhdysvaltain elokuva-akatemian mielestä vuoden parhaimpiin kuuluvaa leikkaustyötä.

Viisi ehdokkuutta on numeraalisesti enemmän kuin millään Star Wars -elokuvalla sitten ensimmäisen. Edellinen Oscar-palkittu Star Wars -elokuva oli Jedin paluu: palkinto oli tietysti erikoisefektit. Niistä ja äänipuolen ansioista oli ehdolla Pimeä uhkakin, mutta hävisi (ymmärrettävästi) uraa uurtaneelle Matrixille. Kloonien hyökkäyksellekin suotiin efektiehdokkuus, mutta sen vei (niin ikään ansaitusti) Tarun sormusten herrasta keskimmäinen osa. Sithin koston ainoa Oscar-ehdokkuus taas oli maskeeraus, mutta tuolloin kategorian voitti Narnia (näistä kahdesta taas olisin itse palkinnut warssin).

Voittaako The Force Awakens Oscareita karkauspäivän aamuyönä Suomen aikaa? Tuskin sitä leikkausta ainakaan. Visuaaliset efektit ja musiikki tuntuvat mahdollisimmilta. Vaikeasti aukeavissa äänikategorioissa veikkaan Mad Maxin olevan kahdesta toimintaehdokkaasta vahvemmilla.

Oma kysymyksensä on, olisiko The Force Awakens ansainnut enemmän ehdokkuuksia. Kuten Oscarien kanssa usein, enemmistö keskeisistä kilpaleffoista saadaan Suomeen vasta aivan lähiviikkoina, joten kilpailijoiden tasosta on paha vielä sanoa mitään omakätistä. Vaikka Oscarit ovat tällä vuosituhannella jonkin verran pehmenneet yleisöelokuvien suuntaan, ei prequelien ryvettämä Star Wars varsinaisesti ole Elokuva-akatemian hyvissä kirjoissa. George Lucasilla itsellään ei ole Oscaria – vaikka hänen ex-vaimollaan Marcialla on (ensimmäisen Star Warsin leikkauksesta).

Jos nyt jotain kummastellaan, niin kummasteltakoon Star Wars -elokuvien ydinvahvuuksia. Miksi The Force Awakens ei ole ehdolla production designista (kategoria, joka yhdistää muun muassa visuaalista ilmettä, lavastusta ja lokaatiovalintaa)? Puvustuksesta tai maskeerauksesta? En tiedä, mutta veikkaan, että jotain tekemistä on sillä, että The Force Awakens pohjaa niin suuren osan näistä aiemmin nähtyyn. Niin vaikuttavaa kuin faneista onkin, kuinka Imperiumin puvustuksesta on jatkokehitelty First Orderin garderoobit, saattaa mekkodraamoja tässä kategoriassa painottava Akatemia nähdä ne vanhan toistona. Eräs kategoria, jossa The Force Awakens ansaitsisi suorastaan voiton, puuttuu Oscareista kokonaan: parhaan castingin palkintoa ei ole.

Kun kyse on sarjan seitsemännestä elokuvasta, toisteisuus voi vaikuttaa mahdollisuuksiin monessa palkintosarjassa – aina parhaaseen elokuvaan saakka. Itse en sitä ehdokkuutta Star Warsille viitsinyt odottaakaan, mutta kieltämättä se, että ykköspalkinnosta kisaa nyt vain kahdeksan elokuvaa, vaikka säännöt sallisivat kymmenen ehdokasta, olisi jättänyt tilaa myös vuoden menestyneimmän elokuvan huomioimiselle. Sitä enemmän olisin tosin salaa toivonut Daisy Ridleylle naispääosaehdokkuutta, mutta ei sekään realistista olisi ollut.

Minä katson Oscar-gaalan joka vuosi, ja pakollisen veikkauksenkin teen. Tosin vasta lähempänä, ehdokkaita paremmin nähtyäni. Star Wars -jännäys yöhön tulee nyt lähinnä siitä, mahtaako elokuva voittaa jonkin Oscarin.

Mainokset

3 thoughts on “Viiden Oscarin ehdokas

  1. Ties vaikka Daisy ehdolle vielä pääsisikin, jahka nyt ensin on syvennetty tätä uutta tarinaa ainakin yhdellä elokuvalla. Onhan Oscareita ja ehdokkuuksia toki annettu nuoremmillekin ja tyyliin ensimmäisestä isosta roolista, joten eihän siinä sinänsä mitään kummallista olisi ollut.

    (Toivonpa muuten todella ettei Daisy jää Star Warsin ”vangiksi”, vaan pääsisi esim. Potter-tähtien tavoin sisään bisnekseen. Eiköhän, näytöt on sen verran vahvat nyt jo).

  2. Todella toivon, että leffan nuoret toivot ihan oikeasti bongataan eikä vain ohiteta luokkaan ”no sehän on vain Star Wars.” Varsinkin Daisyltä odotan ensikohtaamisen jälkeen todella paljon, myös läheisempiin galakseihin sijoittuvissa elokuvissa.

    Harmi homma Oscareissa on aina tuo popkulttuurin karsastaminen: Isoille fanileffoille annetaan vain teknisiä ehdokkuuksia, koska ei niissä nähtävästi mitään muuta hienoa ole. Esim. Winter Soldier olisi mielestäni ansainnut vähän enemmän tunnustusta nimenomaan elokuvallisista ansioistaan, ei siitä että se näytti ihan kivalta (eikä elokuva edes ollut järisyttävän hyvännäköinen). TFA:ssakin oli todella hienoa näyttelytyötä, joka kyllä pikkuisen harmittavasti ohitetaan vain sillä että kyseessä on ”vain” fanileffa.

    Mutta eniten ja hartaimmin toivon Williamsille Oscaria taas pitkästä aikaa. Mies on minulle jopa *kauhistus* itse leffoja isompi asia, ja niin yllättävän huomaamaton kuin TFA:n soundtrack olikin itse leffan aikana, on se järisyttävän monimuotoinen ja oivaltava puhtaasti levyltä kuunneltuna. Teemoissa on niin hienoa syvyyttä ja moniulotteisuutta että nyt jos koskaan ansaitsisi Johnny taas Oscarin, sen verran monta kertaa on miehen hienoja soundtrackeja ohitettu (mm. Potter, War Horse).

    Mutta saa nähdä, Ennio Morricone on ehkä enemmän tuota ”yläluokkaa” miellyttävä, ja kun puhdas suoritus-Oscar mieheltä puuttuu niin voipi olla että tänä vuonna se annetaan. Ensi viikolla pääsee tuota Hateful Eight:iä kuuntelemaan. Bridge of Spies ja Carol ovat ihan jees, Sicario ei ainakaan Youtube-kuuntelulla ollut kovin oivaltavan oloinen. Ja jos Bridge of Spies voittaa, niin sitten voidaan alkaa miettimään ”mitäs jos Johnny ei olisi hajottanut selkäänsä ja olisi ehtinyt tuonkin säveltää….”

  3. Päivitysilmoitus: Veikkaus: Yhden oscarin voittaja | Tähtien jatkosota

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s